Gezinsbond Genk

Een gezinsbond voor iedereen

Kinderoppasdienst: Hoe werkt het?

  •  

Alleen als je lid bent van de gezinsbond, kan je gebruik maken van de kinderoppasdienst. 

De kinderoppasdienst van de Gezinsbond er is voor occasioneel gebruik en niet als vervanging van kinderopvang.

De coördinator van de kinderoppasdienst is een vrijwilliger en is de brug tussen jouw gezin en de oppassers van de afdeling.

Elke aanvraag moet via het online systeem gebeuren! Geen aanvraag in het systeem = geen verzekering!

Voor elke babysitopdracht moet een prestatiebriefje ingevuld worden. De babysits brengen de boekjes mee!

 

 

BABYSITTER OF OPPAS

• De babysitters van de Gezinsbond zijn gescreend. Elke nieuweling heeft vooraf een persoonlijk gesprek met de coördinator
De babysitters zijn 15 jaar tot ..., volgen dikwijls een studierichting kinderzorg of zijn actief bij de jeugdbeweging of op speelpleinen.
Tijdens het eerste jaar van zijn/haar registratie volgen zij nog een verplichte instapdag = cursusdag (9u30 tot 16u) waar zij geïnformeerd worden over verzorging, voeding, hygiëne, leefwereld en psychologie van het kind + over de speel- en spelmogelijkheden volgens de leeftijd van het kind.
• Vele babysits gaan nog naar school. Gelieve op weekdagen rekening te houden met het uur van thuiskomst, zodat de jongeren nog fris in de schoolbanken zitten de dag erna.
• Een babysit mag alleen op je eigen kinderen passen tenzij uitdrukkelijk vermeld in de online aanvraag en mag geen huishoudelijk werk verrichten.


VERGOEDING
• De oppas kost 4€/u. Ieder begonnen uur wordt volledig betaald. De minimumprestatie bedraagt 8€. Ook al is de prestatie minder dan 2 uren.
• Voor elke prestatie wordt een prestatiebriefje ingevuld (belangrijk voor de verzekering!) Het prestatieboekje wordt door de gezinnen aangekocht.
• Babysits die zelf met de auto tot bij jullie komen, mogen hiervoor een vergoeding vragen van 2,5 euro. Uiteraard mogen ze deze vergoeding niet vragen als jullie de babysit halen en terugbrengen.
• Voor een overnachting geldt een forfaitaire prijs van 20 euro (voor oppas van 22u tot 8u, incl. ontbijt). Komt je babysit al voor 22u of blijft die 's morgens langer dan 8u, dan worden de uren voordien en nadien aangerekend aan 4€/u
• Bij annulatie van de gemaakte afspraak binnen de 24u, rekenen we een vergoeding aan van 8€. Dit bedrag gaat volledig naar de babysitter.
• Je betaalt rechtstreeks en cash aan de babysit, na het ondertekenen van het ingevulde prestatieblaadje waarvan je een dubbel ontvangt.
• Feestdagen zoals Pasen, Allerheiligen, Kerstmis en Nieuwjaar worden aangerekend aan dubbel tarief.
• In principe haal je als gezin de babysit op en breng je hem of haar ook terug naar huis. Lukt dat niet, dan spreek je dit vooraf goed af met de babysit. De babysit mag 2,5€ kosten aanrekenen voor dit vervoer.

 

REGISTRATIE
• Aanvragen verlopen via de digitale toepassing op www.kinderoppasdienst.be.
• Eenmaal je je gezin geregistreerd hebt, zal de coördinator – na een eerste kennismaking- je registratie activeren waarna je een paswoord ontvangt. Eenmaal actief als gezin, kan je aanvragen doen.
• Bij registratie geef je een e-mailadres op. Ben je je wachtwoord vergeten, dan kan je een nieuw wachtwoord aanvragen en wordt er een link naar je e-mailadres gestuurd.

 

AANVRAGEN
• Via het online systeem kan je aanvragen doen voor een babysit en 24u op 24u. Een aanvraag minstens 4 dagen tot een week voor datum = meer kans op succes!
• Het systeem stuurt dan automatisch een mailtje naar de (geselecteerde) babysits met de vraag of ze op het gewenste moment kunnen komen babysitten.
• Je wordt via mail op de hoogte gebracht als er een babysit gevonden is (+ alle info over deze persoon).
• Telkens als een nieuwe babysit je aanvraag geaccepteerd heeft, raad ik je aan om haar/hem even te telefoneren, te sms'en of te mailen ter kennismaking om zo het ijs te breken.
• GEEN ONLINE AANVRAAG = GEEN VERZEKERING
Jullie zijn verzekerd voor lichamelijke en materiële schade van de babysit en uiteraard je kids (voorwaarden: ingevuld prestatiebriefje + aanvraag in het systeem)
• Indien je aanvraag 24u voor de oppasdatum niet aanvaard is door een babysit, kan je nog steeds je aanvraag aanpassen en andere babysits selecteren
• Bij je eerste aanvragen via het systeem, zal je 'alle babysits' moeten selecteren. Maar telkens er een babysit bij jouw gezin kwam, komt die in een lijstje te staan. Bij een volgende aanvraag kan je één of meerdere babysits uit dit lijstje selecteren of je aanvraag opnieuw versturen naar alle babysits.
• Het moet klikken tussen een babysit en een gezin. Viel een babysit echt niet mee? Laat dit aan de coördinator weten (in vertrouwen)! Je kan deze babysit ook blokkeren, waardoor deze persoon geen aanvragen mee van jouw gezin ontvangt.

 

SPAM
• Vergeet niet om af en toe in je outlook te kijken of er mails van de KOD in je SPAM of ongewenste mails staat. Dit gebeurt meer dan je denkt. Zet ze dan aub als 'veilig'.

 

ANNULATIE
• Annulaties willen we uiteraard zoveel mogelijk vermijden. Kijk je aanvraag 2x na voor je ze verzendt. Zijn alle data en uren correct ? Check je agenda vooraleer je boekt.
• Komt er dan toch iets tussen, dan kan je via het systeem je aanvraag annuleren. Breng altijd de babysit ook even persoonlijk op de hoogte!
• Bij een laattijdige annulatie (24 uur voor afspraak) mag een babysit een annulatievergoeding vragen (a rato het minimumtarief van 2 uren = 8 euro).
• Als ik merk dat er zich teveel annulaties of onregelmatigheden voordoen bij een bepaald gezin, zie ik me genoodzaakt om dit gezin – al dan niet tijdelijk – te deactiveren. Een persoonlijk gesprek is dan vereist zodat we samen kunnen bekijken hoe we verder kunnen samenwerken. Een annulatie is niet fijn voor de babysit die de aanvraag accepteerde en de tijd vrijhield voor jouw gezin en misschien hierdoor andere aanvragen liet voorbijgaan. Probeer dit dus te beperken.

 

EXAMENS en VAKANTIEPERIODES
• In de examens en tijdens vakanties is het moeilijker om een babysit te vinden. Hou hier rekening mee als je een babysit zoekt. Doe dit zeker geruime tijd vooraf en stuur je aanvraag naar zoveel mogelijk oppassers.

 

Heb je na het lezen van bovenstaande nog vragen, dan mag je gerust mailen onze coördinator Els mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

 

 

 

LET OP! Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke technologieën.

Als u niet de instellingen van uw browser verandert, aanvaardt u het gebruik.

Ik ga akkoord

Copyright © 2012-2015 - Gezinsbond Genk.
All Rights Reserved.